De kappersopleiding: docentenervaring

docentenervaring

Docentenervaring i.v.m. het verschil tussen mbo en CRKBO

Het is zeer belangrijk om van studenten te horen hoe het op een opleiding gaat. Maar horen over de docentenervaring is minstens zo belangrijk: Ik denk niet dat er veel verschil is tussen een “normale” mbo opleiding en het CRKBO. Natuurlijk, de klassen en de locatie is kleiner, maar het onderwijs is het zelfde. Ook de mentaliteit van de eerstejaars verschilt weinig tot niet van andere mbo studenten. Beide onderwerpen zijn voordelig. Studenten weten wat ze van hun klasgenoten kunnen verwachten. Docenten kunnen hiernaast meer aandacht geven aan studenten in de klas.

De ontwikkeling van studenten

Omdat de kappersopleiding maar drie jaar duurt in plaats van vier, zie je studenten ook sneller ontwikkelen. Dit is maar goed ook, want je moet ze als docent zoveel mogelijk bijbrengen. Zo kunnen ze wanneer ze geslaagd zijn alles doen wat andere mbo’ers ook kunnen. In feite leizen we eerstejaars meteen op om mensen te knippen. Zo kunnen zij ook meer op stages. Niet alleen de praktijkdocent doet haar best om de studenten zo goed mogelijk op te leiden. Anderen doen dit ook, simpelweg omdat we het allemaal goed met ze voor hebben.

Docentenervaring i.v.m. verplichte vakken

Niet alleen de studenten weten wat ze van elkaar kunnen verwachten. Docenten weten dit ook heel goed wat zij van de klassen die zij lesgeven. Studenten zijn vaak nog maar zestien of in ieder geval minderjarig wanneer zij aan de opleiding beginnen. Dit betekent dat wij als docenten een verantwoordelijkheid hebben voor deze jongeren. Het is aan ons ze discipline bij te brengen. En natuurlijk om ze bij wijze van spreken nog een beetje op te voeden. Op deze manier kunnen we ze uiteindelijk ze zonder zorgen de wijde wereld in sturen na het behalen van hun diploma.

De sfeer in de klas

Wat iedere docent op de opleiding met zekerheid kan zeggen, is dat het nooit saai in de klas. Het is weliswaar druk in de klas, vooral tijdens theorielessen, maar er gebeurt genoeg. Hierin moet je als docent creatief zijn om studenten hun aandacht te blijven houden. Aan de andere kant is de drukte soms ook gezellig. Dit laat namelijk zien dat de studenten goed met elkaar overweg kunnen. Bovendien kunnen zij elkaar helpen wanneer ze niet een heel uur lang stil hoeven te zijn tijdens college. Dit is zowel bevorderlijk voor hun sociale vaardigheden als hun studieresultaten.

Dit bericht is gepost in blogs. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *