Dun haar betekent eigenlijk, dat iedere enkele haar dunner is dan de gemiddelde haardikte. Wij gaan het in deze blog hebben over mensen die geen dichte haarinplant hebben. Hun haar is óf verder uit elkaar ingeplant of ze hebben last van haaruitval of erg breekbaar haar.

Wat kan de oorzaak zijn van dun haar?

  • Voor diegenen met dunne haren is het erfelijk bepaald.
  • Haaruitval kan meerdere oorzaken hebben:
  • Medicijngebruik
  • Stress
  • Leeftijd (ouderdom)
  • Hormonen
  • Mensen die geen haaruitval hebben, maar wel erg breekbaar haar. Hiervoor zijn enkele redenen:
  • Je haar lijdt erg door het gebruik van hittetools
  • Chemische behandelingen, zoals permanenten en/of verven

Als je dun haar hebt (ieder haartje is dun)

Gebruik een shampoo waarin Phantanol is verwerkt. Phantanol hecht zich aan de proteïne in het haar en aan de haarschubben. Hierdoor zal je enkele weken gebruik wel wat verschil bemerken.

Haaruitval

We verliezen gemiddeld 100 haren per dag.  In de herfst en de lente verliezen we meer haren dan in de rest van het jaar.

Gaat het haarverlies echter langer door en ontstaan er kale plekken? Dan raden we aan om de dokter om advies te vragen.

Afbrekende haren: Wat kan je doen?

Allereerst: Kam of borstel haar niet als het nat is, want nat haar is breekbaarder.

Laat je haar aan de lucht drogen en beter geen hittetools gebruiken.

Gebruik een shampoo en conditioner en af en toe een haarmasker die je haar sterker maken.

Je kunt ook gebruik maken van een goede haarvitamine. Vraag je kapper daarover om advies.

Ook je eetgewoontes maken verschil uit:

  • Zalm: Zalm bevat Omega-3 vetzuren, vitamine B-12 en ijzer. Goed voor een flinke boost én een gezonde hoofdhuid.
  • Groene groente: Spinazie, broccoli en andere groene groentes zitten vol vitamines en stimuleren de talgproductie.
  • Peulvruchten: Capucijners, linzen of kidneyboontjes….allemaal stimuleren ze de haargroei. Ze bevatten namelijk zink, ijzer en biotine.
  • Noten: Vooral cashewnoten, amandelen en pecannoten bevatten de goede stoffen.
  • Kip: Een tekort aan proteïne maakt je haar broos en zwak. Eet daarom 1 à 2 keer per week
  • Eieren: Eieren bevatten biotine, proteïne en vitamine B-12. Ze geven glans aan je haar en helpen tegen haaruitval.
  • Wortels: Vitamine A houdt de hoofdhuid gezond.
  • Volkorenproducten: Deze bevatten zink, ijzer en vitamine B.

Haaruitval

Wat kan je tegen haaruitval doen? We geven je enkele tips die kunnen helpen:

  • Gebruik stylingproducten zonder alcohol. Alcohol droogt haar en hoofdhuid uit waardoor de haren sneller los kunnen laten.
  • Vermijd shampoo’s die SLS (Sodium Lauryl Sulfaten) bevatten.
  • Gebruik een haarkuur tegen haaruitval. Sommige kuren moeten aangebracht worden op het hoofd en andere zijn om in te nemen.

Is de haaruitval erfelijk? Dan helpen deze producten ook niet. Is de reden hormonaal, dan kan de dokter helpen.

Weetje: Heb je haaruitval door Corona gekregen? Dan groeit het haar weer terug na enige tijd.

De kapper

Naast haarverzorgingsproducten thuis, biedt de kapper professionele oplossingen. Korte laagjeskapsels zijn vaak dé oplossing om kale plekjes te bedekken.