Succesvol solliciteren bij een kapsalon, hoe doe je dat?

Het vinden van een baan die goed bij je past kan best een uitdaging zijn!  Je wilt van je opleiding gebruik maken en aan de bak gaan. Wij gaan je goed bruikbare tips geven over hoe je moet solliciteren. Wat zijn de do’s en de de dont’s.

Een goede cv maken

Je curriculum vitae (cv) is het eerste wat een manager van personeelszaken voor zich krijgt, als je gaat solliciteren. In een cv staat alle informatie over jou, welke opleiding je hebt gedaan en hoeveel werkervaring je hebt.

Als je niet veel werkervaring hebt, kun je het best een cv opstellen met jouw vaardigheden en interesses. Laat zien waar jij erg in geïnteresseerd bent en bij je vaardigheden vul je bijvoorbeeld in, dat je erg klantvriendelijk bent.

Vraag desnoods hulp aan iemand die je kent om je te helpen bij het opstellen van een goede cv. Ook online is er best veel te vinden!

Het sollicitatiegesprek

Je wilt natuurlijk een prima eerste indruk maken! Je komt dus keurig op tijd! Al moet je daar twee uur eerder voor opstaan. Kleed je zo, dat je goed bij het team past in de kapsalon waar je gaat solliciteren. Draag bescheiden make-up. Overdrijf het niet.

Welke vragen kan je verwachten tijdens zo’n sollicitatiegesprek?

  • Waar ben je zelf goed in?

Hier geef je aan waar jij zelf vindt, dat je goed in bent. Dat kan ook bijvoorbeeld omgaan met collega’s en klanten zijn. Behalve je eigen vakkundigheid.

  • Waarom heb je hier bij dit bedrijf gesolliciteerd?

Hier vertel je, hoe leuk jij dat bedrijf vindt en dat hun manier van werken jou erg goed bevalt.

  • Waar ben je nog niet zo goed in?

Hier kun je aangeven, dat je bepaalde vaardigheden nog verder aan het ontwikkelen bent. En dat je leergierig bent en altijd meer wilt leren over je vak en dat je bereid bent om bij te scholen.

  • Ben je stressbestendig, vooral als het erg druk is?

Dat ben je of dat ben je niet. Wees gewoon eerlijk en zeg hoe jij je voelt als er veel stress situaties voorkomen.

  • Wat doe je, als een klant boos en ontevreden is, hoe reageer je daarop?

Vertel dat je altijd de klant laat zien, dat je zijn of haar klacht volkomen begrijpt en dat je je best doet om die klant tegemoet te komen. Zodat de klant toch ook weer terug zal komen.

  • Hoeveel dagen per week wil je werken?

Hier geef je aan of je fulltime of parttime wilt werken.

  • Waarom ga je weg bij je vorige werkgever?

Klaag nooit over een vorige werkgever! Want dan zal de nieuwe werkgever denken, dat je dat in de toekomst ook over hun bedrijf gaat doen. Wees diplomatiek!

Neem mooie foto’s mee van kapsels die jij gedaan hebt en doe ze netjes in een map. Vertel waarom je graag in die kapsalon wilt gaan werken en dat je denkt dat je goed in het team zult passen. En dat je deze salon supergaaf vindt!

Veel succes!