Wat doe ik als mijn klant onhygiënisch is?

Wat doe ik als mijn klant onhygiënisch is?

De klant die onhygiënisch is. Tja, dat is wel echt een probleem! Daar sta je dan. Je zorgt er elke dag opnieuw voor, dat je werkplek netjes schoon is. Je reinigt alle borstels en kammen, en maakt de kapsalon keurig en hygiënisch schoon. Want we weten allemaal, dat een schone salon de eerste prioriteit is. En dan komt er een klant jouw fris ruikende salon binnen, die heel onprettig ruikt. Hoe moet je daar nou mee omgaan?

Een lastige situatie

Het vergt dan ook best wel wat moed om hier direct met je klant over te praten. Je moet ook beseffen, dat de nare geur van die klant een medische oorzaak zou kunnen hebben. Wat zijn oorzaken die zo een nare geur kunnen veroorzaken?

  • Een ziekte als diabetes (suikerziekte) is lastig voor de diabeet zelf. Als zij hun medicijnen niet op tijd innemen of hun insuline niet tijdig spuiten, kan het dat ze een zurige geur gaan verspreiden. Ook schildklierproblemen kunnen tot veel transipireren(zweten) leiden, met als gevolg niet prettig ruiken.
  • Mensen met overgewicht hebben snel last van smetplekken in de huidplooien. Ook dat ruikt heel onfris.
  • Als iemand depressief is, kan het zijn dat hij of zij zich niet meer zo bewust is van zijn uiterlijk of hoe hij of zij ruikt.
  • Eet iemand vaak sterk gekruid voedsel? Bijvoorbeeld knoflook, rookt hij of drinkt ie veel alcohol? Dit kan zeker de lichaamsgeur beÏnvloeden.

Hoe pak je dit aan?

Het blijft een lastige situatie. Maar heeft een (nieuwe) klant een afspraak gemaakt, dan kun je hem de reglementen van jouw salon mailen. Hierin geef je de regels aan betreffende de betaling, het afzeggen van de afspraak en dan kun je ook de regels aangeven wat je van je klant verwacht op hygiënisch gebied. Je kan dit zelfs al op de website aangeven.

Als je dan toch nog te maken krijgt met iemand die niet schoon is of ruikt, dan kun je hem of haar hierop aanspreken en verwijzen naar je website. Misschien help je deze persoon dan ook, om zelfbewuster te worden over hoe hij of zij ruikt. Het is in het algemeen belang, dat er eerlijk met een klant over gesproken wordt.

In de kapsalon

Natuurlijk heb je in je salon jonge kapsters en leerling-kapsters werken. Stagiaires zijn ook vaak nog erg jong. Het zal voor hen bijzonder moeilijk zijn, om een klant aan te spreken op een nare geur of een onverzorgd uiterlijk. (Hetzelfde trouwens als ze ontdekken dat iemand hoofdluis heeft). Het is dan ook belangrijk dat de salonmanager of eigenaar van de kapsalon hier bij gehaald wordt en dat deze de betreffende klant even apart neemt. Dan kan de klant door de manager op volwassen wijze aangesproken worden, en eventueel verzocht worden om een andere keer terug te komen. Dit is heel belangrijk, want andere klanten in je salon wensen zeker niet een paar uur naast iemand te zitten, die onfris ruikt.

Dit bericht is gepost in blogs. Bookmark de link.